Publisert på

Er det skjebnen som avgjør hvem som får brystkreft? Eller kan du gjøre noe selv?

Oktober er rosa måned og det betyr rosa sløyfe-aksjon, som Enjo er med å støtte. Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse, som i Norge drives av Brystkreftforeningen og Kreftforeningen. Avansert kreftbehandling redder og forlenger livet til flere enn noen gang tidligere. I dag overlever heldigvis 9 av 10 med brystkreft, men for mange har den tøffe behandlingen en høy pris: De får senskader, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen. Innsamlede midler fra aksjonen i fjor, hele 24 millinorer kroner, går i år til 5 forskere som skal forske på nettopp senskader.

At forskningen går fremover og at stadig flere får god hjelp når de blir syke er gode nyheter. At kreft oppdages tidligere og at prognosene er stadig bedre like så. Men hva kommer kreften av, og er det noe vi kan gjøre selv for å forebygge?

Hemmeligheten ligger i hormonene våre. Forskning bekrefter sammenhengen mellom høyt østrogen og kreft. Det er mange grunner til at østrogennivået kan bli for høyt, og det avhenger av alder, arv og livsstil. Lege, gynekolog og profilert hormonekspert Dr. Sara Gottfried sier at det det er mye vi kan gjøre selv for å forebygge. Her er noen av hennes beste råd forsøkt gjengitt:

 

STRESS NED

stress ned

Ro ned adrenalinet. Kronisk stress er kanskje vår tids største helserisiko. Med alt av krav og inntrykk i hverdagen trenger vi å finne teknikker for å roe ned kroppen igjen. Daglig. Meditasjon, yoga, massasje, akupunktur, HeartMath, male bilder, høre på rolig musikk, gå tur i skogen…. Om enn bare 5-10 minutter daglig. Finn noe som funker for deg, og gjør det til en rutine.

 

BEGRENS ALKOHOLINNTAKET

kombucha

Foto: Gry Hammer

Alkohol øker østrogennivået og kan forstyrre leverfunksjonen. Selv ett glass vin per dag øker risikoen for brystkreft med 11 prosent. Er du veldig glad i et glass vin om kvelden? Prøv å finne gode alkoholfrie alternativer (uten for mye sukker!) som for eksempel farris med litt juice og masse isbiter, hjemmelaget iste, eller prøv kombucha.

 

REDUSER INNTAKET AV KAFFE

urtete

Koffein, verdens mest populære psykoaktive stoff, påvirker kroppen til å produsere blant annet mer adrenalin og insulin. Dette stresser kroppen som igjen kan gi ulike hormonelle ubalanser som høyt østrogennivå (i forhold til andre hormoner). Høres det umulig ut å slutte med kaffe? Finn din balanse, og bytt ut en del av kaffekoppene med en god kopp te.

 

UNNGÅ MILJØGIFTER OG SKADELIGE KJEMIKALIER

kjemikalier

Gjør hva du kan for i størst mulig grad unngår å utsette deg for miljøgifter og skadelige kjemikalier. Unngå hermetikk, matbeholdere av plast og fisk med høyt kvikksølvinnhold (se matportalen.no for liste). Ta av deg skoene når du kommer hjem for å unngå å dra plantevernmidler og annen forurensning inn i huset. Kjøp økologisk mat når det er mulig, særlig frukt og grønnsaker som ikke skal skrelles.

 

SPIS MINDRE KJØTT OG MEIERIPRODUKTER FRA KONVENSJONELT LANDBRUK

sau

Foto: Valbjør Gård

Etter overgangsalderen kan inntak av rødt kjøtt og meieriprodukter øke risikoen for brystkreft. Når du spiser rødt kjøtt anbefales kjøtt fra gressfôrede dyr, og i begrensede mengder. Sara er tilhenger av filosofien til Michael Pollan; «Spis mat. Ikke for mye. Mest grønt.»

 

MER FIBER I KOSTEN

gulerøtter

Økt fiberinntak senker østrogennivåene og reduserer sannsynligvis risikoen for brystkreft. 4-500 g fiberrike grønnsaker daglig! Dette er for eksempel rotgrønnsaker som kålrot, gulrot, sellerirot, rødbeter og jordskokk. Prøv å ovnsbake grønnsakene med litt olivenolje, sitron og salt. Nam!

 

SPIS BLODSUKKERSTABILT – GÅ NED I VEKT

grytemat

Sett deg som mål å få en kroppsmasseindeks (KMI) på mellom 21-25. Dette vil beskytte kroppen din mot en rekke lidelser forbundet med at du bærer på for mange kilo. Sara anbefaler et blodsukkerstabilt kosthold uten raffinert sukker, korn og stivelse.

 

TREN REGELMESSIG

trening

Trening senker østrogennivåene (ikke hardtrening, som kan ha motsatt effekt!) og det kan dessuten få deg til å føle deg bra, og det igjen reduserer stress.

 

LEGG DEG KL 22

sove

Få nok søvn! Og går du til sengs klokken ti om kvelden, får du optimal produksjon av malatonin, et hormon som senker østradiol (en type østrogen).

 

TA GURKEMEIE

gurkemeie

Gurkemeie er et av de kraftigste betennelseshemmende stoffene vi kjenner. Østrogen er «føde» for kreftceller og får dem til å formere seg, og gurkemeie har vist seg å motvirke denne effekten. Dryss en teskje gurkemeie på det du spiser til lunsj eller middag. Eller lag deg en kopp deilig «gullmelk». Varm melk etter ønske, og tilsatt gurkemeie, pepper, ingefær og gjerne litt honning.

 

OG SIST, MEN IKKE MINST: HA MER ORGASME!!!

orgasme

Orgasme ble en gang i tiden brukt som terapi for kvinner som led av «hysteri», selv om den mer pyntelige termen var «medisinsk massasje». Etter 1930-årene ble dette (dessverre) erstattet av psykoterapi, men orgasme er fortsatt en effektiv måte å lindre stress på. Og dessuten er det jo ganske hyggelig 🙂

 

HVA KAN VI HJELPE DEG MED?

Vi kan dessverre ikke hjelpe deg å trene, følge deg i seng om kvelden eller lage sunn og fiberrik mat til deg med masse gurkemeie. Men vi kan hjelpe deg å få et kjemikaliefritt hjem! Det kan du lese mer om her. Har du spørsmål til oss eller ønsker demonstrasjon, er det bare å ta kontakt.

kjemikaliefritt hjem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *