Publisert på

Bedre inneklima på vinteren

Februar er av de kaldeste månedene i året. Selv om vi er aldri så flinke til å gå søndagstur med appelsin og kvikklunsj, er det ikke til å komme bort ifra at vi også tilbringer mye tid inne på denne tiden av året. Jo mer inne vi er, jo viktigere er det å tenke på hvordan inneklimaet i boligen vår er. Det er uvanlig å bli alvorlig syk av dårlig innelima, men kan det påvirke våre prestasjoner på jobb og skole, og generelt hvordan vi føler oss (trøtt og uopplagt?). Dårlig inneklima kan påvirke sykdom og plager som irritasjon i hud og slimhimer, gi hodepine, luftveissykdommer og allergiske reaksjoner i luftveiene

En studie viser at sykelighet ved barneastma kan reduseres betraktelig ved bedrede vaskerutiner og metoder for støvfjerning, samt informasjon og opplæring av foreldre (kilde)

 

Våre råd til bedre vaskerutiner:

  1. Tenk på rengjøring når du planlegger og innreder huset. Plassbygde møbler som skap, senger og benker kan gå helt til gulv/tak slik at vasking over/under ikke er et tema. Alternativt velg sofaer og møbler med god plass for enkel tilgjengelighet.
  2. Holder du det ryddig i huset (les om rydding her!), blir det også lettere å holde det rent!
  3. Kast ut såpe og invester i et kjemikaliefritt hjem. Såpe legger seg som et belegg på gulvet som blander seg med støv, sopp og andre partikler som senere virvles opp i lufta og pustes inn.
  4. Fjern støv med en støvmopp av mikrofiber som ikke virvler støvet opp i lufta. Støvhanske og flexistang med støvfiber er gode til fjerneing av støv rundt omkring i huset. Sentralstøvsuger, støvsuger med optiske støvsensor eller støvsuger med HEPA-filter er gode valg evt. i tillegg til daglig støvmopping.
  5. Vask med minst mulig vann. Bruk tørre metoder og kun vann når det er skittent. Blir det liggende vann på gulvet etter, ødelegger det gulvet (tre) og er grobunn for sopp og bakterier. Vår universalmopp er fin å bruke til lett vask, eller til ettertørk.

 

Generelle råd for et godt inneklima:

  • Dusj / bad med lukket dør. Ha på vifte eller åpent vindu og la døren til badet være lukket en tid etter dusj / bad. Fjern fukt og dugg med f. eks en nal.
  • Ikke tørk klær i rom uten ventilasjon, men sett tørkestativet ut eller bruk tørketrommel med vannoppsamler. For høy luftfuktighet i boligen gjør at sopp / mugg og husstøvmidd trives.
  • Slå på kjøkkenviften noen minutter før du starter matlagingen. Da er det god avsug slik at stekos og fukt ikke spres ut i rommet.
  • Hold jevn temperatur rundt 20 grader i alle rom, med unntak av soverom der temepraturen kan være et par grader lavere.
  • Hold varmekilder under vinduene for å unngå «ras» av kald luft og trekk langs gulvet
  • Dyner, puter og overmadrasser bør vaskes 3-4 ganger i året (på 60 grader) for å fjerne støv, midd, sopp og bakterier. Men like effektivt, og enklere, er å legge det ut i kulda. Så lenge gradestokken viser 10 minus eller kaldere kan du legge alt ut i snøen. Ta madrassen med i samme slengen og la de ligge i 8-10 timer. Rist og bank godt før du tar det med inn igjen.
  • Luft ut! Om du bor i et hus av nyere dato, betyr det også et tettere hus. Luft ut, med godt gjennomtrekk i 5-10 min, et par ganger om dagen. For eksempel om morgenen før du forlater huset. Og om kvelden, før leggetid. (kilde)
  • Begrens bruken av levende lys og unngå duftlys og røkelse. Luft ut når lysene er slukket.
  • Unngå å røyke inne (det er ikke bare selve røyken som er skadelig!)
  • Unngå blomster med sterk lukt. Roser, orkidé og flittiglise er gode alternativer som få reagerer på.
Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *